مطالعه نمادهای مذهبی در معماری تخت جمشید
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده هنر
- نویسنده اباذر دهقان
- استاد راهنما علی رضا طاهری محب علی آبسالان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
نوشتهی حاضر مطالعه و پژوهشی پیرامون نمادهای بکار رفته در معماری تخت جمشید و ارتباط آن ها با اعتقادات مذهبی هخامنشیان می باشد. در این پایان نامه نگاهی اجمالی به نمادها و نشانه های موجود در معماری و تزیینات وابسته به معماری تخت جمشید و همچنین باورهای زرتشتی و مهری هخامنشیان شده است. پس ازآن این نمادها و نشانه ها و ارتباط آنها با دین های مزدیسنا و میتراییسم به تفضیل مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور نمادهای بهکار رفته در معماری تخت جشید در سه گروه شامل نمادهای جانوری: شیر، گاو، شاهین (عقاب) و سگ، نمادهای گیاهی: سرو، نخل و لوتوس و نمادهای ترکیبی- تزیینی : فروهر، کنگره و چلیپا تقسیم شده است و معانی، مفاهیم و جایگاه هر کدام از این نمادها در باورهای مزدیسنا و میتراییسم مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته است و در نهایت با اعتقادات مذهبی هخامنشیان تطبیق داده شده است. تحقیقات و مطالعات صورت گرفته بر روی نمادهای مورد نظر در این تحقیق که به روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است، نشان می دهد که در شکل گیری معماری و تزئینات وابسته به معماری تخت جمشید، علاوه بر حضور و تاثیر هنر سایر ملل و تمدن های قبل در سرزمین ایران می توان شکلگیری آن را با توجه به نمادهای موجود در آن، مرهون اعتقاد پادشاهان هخامنشی به مذهب دانست. همچنین نمادهای بهکار رفته در معماری تخت جمشید نشان می دهد، باورها واعتقادات پیروان ادیان مزدیسنا و میتراییسم بر معماری و تزیینات وابسته به معماری تخت جمشید تاثیر گذار بوده است. کلمات کلیدی: هخامنشیان، تخت جمشید، نماد، مزدیسنا، میتراییسم
منابع مشابه
تخت جمشید پس از اسلام (سرگذشت تخت جمشید)
نگارنده در مدت انجام این پژوهش دو بار به تخت جمشید سفر نمود، یک بار در اواسط کار و یک بار در اواخر آن. این دو سفر که نسبت به سفرهای پیش با انگیزه ای بیشتر و جدی تر صورت می گرفت کمک زیادی به نگارنده نمود نکات زیادی را بر وی مکشوف کرد، هر چند اکنون معتقد است که برای شناخت کامل تخت جمشید به سفرهای بیشتر و توقف طولانی تر در آن جا نیاز هست. برخی از تصاویر ضمیمه در انتهای این پایان نامه حاصل این سفره...
15 صفحه اولمستندسازی منظرباستانی تخت جمشید
چکیده: علیرغم مطالعات گسترده ای که درمورد زمینه های مختلف هنر، معماری، باستانشناسی و تاریخ تخت جمشید انجام گرفته است. در مورد بستر طبیعی و منظر این مجموعه باارزش اطلاعات اندکی موجود است و از آن جمله وجود برج و باروی آن هنوز در پرده ای از ابهام است. هدف از این مقاله ارائه مدل سه بعدی منظر تخت جمشید در دوره هخامنشیان است. روش اصلی این تحقیق، تفسیرعکس های هوایی در مقیاس های مختلف و پردازش و تفسیر...
متن کاملبررسی و مطالعه ی تزیینات معماری دوره ی هخامنشی (مطالعه ی موردی شوش و تخت جمشید)
فرهنگ و تمدن هخامنشی از جایگاه ویژه ای در میان دیگر فرهنگ ها و تمدن های مشرق زمین برخوردار است. این امتیاز به لحاظ عواملی چند حاصل شده است که از آن میان می توان، آمیختگی عناصر هنری بومی و بیگانه در قالبی نو، گستره ی فراخ امپراتوری ایران و حضور مقتدرانه ی حکومتی قانون مند را برشمرد. هنر هخامنشی، هنر درباری و متاثر از هنر ملل تابعه ی امپراتوری مانند بین النهرین، مصر، آسیای صغیر، عیلام و اورارتو...
معمای سنگ میانی در کاخ مرکزی تخت جمشید
یکی از کاربریهای پیشنهاد شده برای بناهای تخت جمشید، کاربری تقویمی و نجومی است. با اینکه شواهد زیادی از این کاربری در تخت جمشید وجود ندارد، اما در این نظریه به سنگ چهارگوشی در کف کاخ مرکزی تخت جمشید استناد میشود که روی آن نشانههایی ساده کندهکاری شده است. از این سنگ به عنوان یک شاخص نجومی یاد میشود و کندهکاریهای روی آن، نشانههایی برای تعیین زمان دقیق تابش آفتاب در روز یکم فروردین و اعت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023